Tuesday, August 9, 2011

Kurma dan Tenaga.

Assalammualaikum wbt.

Hey hearties,

Rasanya dua hari lepas dan sebelum² itu cuaca mendung sejuk² je kann. Hari ni pulak terasa sedikit terik. Tapi tinguk kat luar ni cam mendung pulak. Oo. Hanye tengahari tadi je yg terik.
Ok.
Ni nak cerita pasal kurma. Korang mesti da tau khasiat beliau kan? Aku sebenaunye nia baru tau khasiat kurma haha. Eh bodo aa kalo aku kate aku tak tau khasiatnya tapi aku tak terfikir lah pulak yang kurma ni buleh membawa tenaga. Ape yang aku tau dulu, makan kurma time berbuka tu sebelum makan makanan² lain. Makan manisan dulu laa kan. Lepas tu, bila aku hampir pitam pada hari pertama Ramadan, [Seyes glukosa aku da habis time tu] barulah kakak aku bagitau yang kurma buleh mengextrakan tenaga [glukosa] dalam badan. Wuu. Aku da excited.
So, keesokkan paginya, aku pon try lah. Ini guideline nya ;

Ambil [sebilangan/beberapa/sebiji pon boleh] kurma berangka ganjil [e.g. 1,3,5,7 etc].
Sebelum makan, haruslah membaca Bismillah hirrahmanirrahim dan diikuti dengan Surah Al-Ikhlas sebanyak [sekurang²nya] 7 kali.

InsyaAllah, dengan keizinan Allah Taala, badan akan kuat dan bertenaga sepanjang hari.
Alhamdulillah, aku dah amalkan cara ni sejak Ramadan kedua dan sampai hari ni, seyes, keluar time panas gekge pon, berpeluh sane sini, tenaga aku masih ada. Tak rasa nak pitam pon :]

Jadi, pada sepa² yang rasa macam kurang semangat, kurang bertenaga tu, cubalah amalkan memakan kurma ketika bersahur. InsyaAllah, berkesan. Percaya pada Allah Taala. DIA hebat :)

Cuba tau!
xoxo

P/S : Pagi tadi ternampak seorang remaja lelaki Melayu dengan selamba badaknye minum air tin Nescafe depan public. Ko tak malu ke bhaii ?

No comments: